Wkkgz, wat is dat?

Geplaatst op: 14 maart 2018 - Aangepast op: 9 maart 2021 - Dit artikel printen - Dit artikel delen

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is vanaf 1 januari 2016 van start gegaan. Maar wat houdt deze wet eigenlijk in voor zzp’ers?

Doel van de wet

De overheid heeft in de Wkkgz vastgelegd wat goede zorg is. In deze wet is ook vastgelegd wat er nodig is wanneer cliënten een klacht hebben over de ontvangen zorg. Zo wordt er dus een bepaalde standaard neergezet met betrekking tot de kwaliteit van zorg én wordt ervoor gezorgd dat een cliënt gratis én laagdrempelig zijn of haar onvrede over geleverde zorg kan uiten.

Wkkgz verplichtingen

De Wkkgz heeft eisen opgesteld voor zorginstellingen maar ook voor zelfstandige zorgaanbieders. Wij gaan in op de eisen vanuit deze wetgeving gericht op de zelfstandige zorgaanbieder. De vier onderdelen waarop deze wetgeving gebaseerd is sommen wij hieronder voor je op:

Klachtenregeling

Veel zelfstandige zorgaanbieders denken dat een klachtenregeling gelijk staat aan deze wetgeving maar je hebt vast al door, dat is niet zo. Een klachtenregeling is slechts één eis van de Wkkgz. De klachtenregeling valt onder punt 2 in de wetgeving: ‘Hoe om te gaan met klachten’ en dit punt bestaat totaal uit drie onderdelen:

  • de klachtenregeling;
  • toegang tot een klachtenfunctionaris (voor de cliënt);
  • aansluiting bij een geschilleninstantie.

Hieruit vloeit dus voort dat je als zorgaanbieder bent aangesloten bij een geschilleninstantie die erkend is door het Ministerie van VWS.  Dit kan je als zzp’er in de zorg bij ons regelen. 

Benieuwd naar hoe onze klachtenprocedure verloopt? Bekijk onze procedure afgebeeld in een flowchart.

Als lid van SoloPartners kun je voldoen aan de eisen van de Wkkgz

Heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel, neem contact met ons op. Wij denken graag met je mee.

Meer weten over de Wkkgz? Bezoek onze Kennisbank Wkkgz deze is vrij toegankelijk voor iedereen.

 

Dit artikel delen